THE STORY OF THE PIONEER ZEPHYR TRAIN
Het verval van de Amerikaanse spoorwegen was al geruime tijd aan de gang. Door de komst van ‘de auto voor de gewone man’ en de gevolgen van de grote depressie verergerde de situatie. Ralph Budd zag hier een kans voor efficiënte, snelle treinreizen. Hij bedacht zich geen moment en ontwikkelde de Pioneer Zephyr trein. Een lichtere, snellere en moderne trein. Ben jij fan van treinen? Of hou je ook zo van reizen? Dan is een print al deze een gave toevoeging voor jouw muur! Met deze trein was het voor het eerst mogelijk om snel en non-stop naar jouw bestemming te reizen.
Een moderne trein zonder stoom
De Pioneer Zephyr was een trein als geen ander van zijn voorgangers. Een waar ongekend technisch hoogstandje voor zijn tijd. Met zijn aerodynamische voorkant en een golfend stalend exterieur leek de trein een kunst werk op zich. Voor het eerst in trein geschiedenis ontmoeten esthetiek en techniek elkaar in de Pioneer Zephyr trein. Dit had het te danken aan engineer Ralph Budd, en luchtvaart vormgever Albert Gardner.
De golfende stalen zijkant was geheel nieuwe in trein design. Het roestvrijstaal had vele voordelen boven hout en gehard staal. Het was immers veel lichter en sterker. Door zijn zilveren uiterlijk en natuurlijke weerstand tegen corrosie hoefde de trein niet geverfd te worden. Iets dat ons doet denken aan de iconische vliegtuigen van American-Airlines.
De Pioneer Zephy reed in tegenstelling tot vrijwel elke andere trein in die tijd, op diesel in plaats van stoom. Het was voor Budd een ware technische uitdaging; de motor, constructie en de productie van de ongekend vernieuwende trein.
Een hoofdrol voor de Pioneer Zephyr trein
Budd was niet alleen een geweldige engineer, maar ook een echte marketingman. Voor de nieuw trein werd een ware publiciteitsstunt georganiseerd. En met resultaat! De trein wist op zijn reis van Denver naar Chicago maar liefst twee records te vestigen! De langste non-stop treinreis, daarnaast was de Pioneer Zephyr ook de snelste trein.
In 1934 kreeg de trein een ware hoofdrol in de Hollywood film ‘The Silver Streak’. De film was geen onmiddellijke hit, al was dit bij de trein anders. In nog geen twee jaar wist de trein de groei en inkomsten gigantisch te laten groeien.
Dit succesverhaal eindigde in 1950. In nog geen tien jaar tijd daalde het aantal treinreizigers in de VS met vele miljoenen tegelijk. Naar 26 jaar trouwe dienst ging de iconische trein met pensioen. En is hij iets meer dan een symbolische icoon van de start van de efficiënte en snelle treinreizen.