THE STORY OF DE STIJL

Geel, rood en blauw vormen de kleurige vakken tussen het zwartgrijze lijnenspel in de Nederlandse kunststroming ‘De stijl’. Begonnen als een tijdschrift -door Theo van Doesburg- maar uit gegroeid tot de meest radicale Nederlandse kunststroming.

De kunstenaars wilde licht en kleur brengen in het grauwe, sombere beeld van het door de Eerste wereldoorlog verscheurde Europa. Doordat Nederland neutraal was konden de kunstenaars van De Stijl hun ideeën vrij en onafhankelijk ontwikkelen. Zij waren gefascineerd om de werkelijkheid steeds verder te abstraheren. De kunstenaars wilden hun kunst terugbrengen naar zijn essentie, namelijk vlakken, lijnen en kleuren.

 

De universele stijl

De kunstenaars waren zich bewust van het multidisciplinaire karakter van de kunststroming. De Stijl zou een brede kunstsamenwerking worden van de beeldende kunst en de architectuur. Het was een zoektocht naar licht en kleur. Deze kunststroming zou Europa leiden na modernisering, zo was de gedachten. Een hoopvolle toekomst van technologie, wetenschrap en politieke ontwikkelingen, vol kleur.

De kunstenaars wilde vormen terugbrengen naar het elementaire, met kleuren in het primaire, waarbij rechthoeken de bouwstenen vormde. Abstract, maar niet volledig abstract, zo was de gedachten. Het spelen met vlakken, lijnen, primaire kleuren en compositie. De Stijl streefde na zuivere kunst. Kunst in evenwicht en harmonie waarbij geen natuurlijke vormen hoorden.

 

Bart van der Leck

Hij was de eerste schilder die zich enkel uitte in de primaire kleuren. In tegenstelling tot andere kunstenaars in de kunststroming maakte van der Leck geen gebruik van zwarte lijnen. Dit om nog dichter bij de kern te komen. Van der Leck abstraheerde in meerdere stappen, hiermee ging hij door tot er van het werkelijke beeld nauwelijks of niets herkenbaars was.

 

Gerrit Rietveld

Overdag werkzaam als meubelmaker, volgde Rietveld avondlessen in architectuur. Als architect bewonderde Rietveld de ontwerpen van Berlage en Frank Lloyd Wringht. Toen Rietveld in aanraking kwam met van Doesburg, begon hij te experimenteren met meubels volgens de principes van De Stijl. Zijn bekendste meubel is de ‘Rood-blauw stoel’. Maar ook als architect is Rietveld bekend geworden, dit gebeurde met het Riedveld Schröderhuis. Het huis was zijn tijd ver vooruit, ongekend modern.

Rietveld Schröderhuis Utrecht

 

Piet Mondriaan

Van de groep is Piet Mondriaan de bekendste en invloedrijkste kunstenaar. In zijn eerde werken vormde de zichtbare werkelijkheid de basis, waarna later zij kunst meer op zichzelf kwam te staan, en hiermee volledig abstract werd. Zijn meest bekende werk -wat tevens gezien wordt als de nachtwacht van de 20steeeeuw- is wel de onvoltooide Victory Boogie Woogie.

 

Theo van Doesburg

Door het omarmen van verschillende disciplines, en als de grondlegger van de kunstbeweging zal Theo van Doesburg erg belangrijk zijn, en zijn invloed hebben op De Stijl. Ondanks zijn vele disciplines is van Doesburg bekender van zijn werk als kunstcriticus dan als kunstenaar.