THE STORY OF EAMES

Charles & Ray Eames, vooral bekend als meubelontwerpers en van hun architectuur. Het echtpaar-ontwerpteam experimenteerde regelmatig met grafische vormgeving, fotografie, film en de inrichting van tentoonstellingen en showrooms. Dit buitengewone koppel maakte de wereld een stukje mooier, en veel interessanter. Het ontwerp duo wordt wereld wijd geprezen en groeide uit tot een van de meest invloedrijke ontwerpers van de 20e eeuw.

 

Charles Eames

Geboren in 1907, St Louis, zou Charles Ormind Eames Jr. op latere leeftijd een grote bijdragen leveren aan de moderne vormgeving. Charles Eames studeerde architectuur aan de universiteit van Washington in St Louis. Waarna hij, in samenwerking met andere architecten, huizen en kerken ontwierp. Juist door deze ontwerpen kreeg Charles een studiebeurs voor de Carnbrook Academy of Art in Michigan aangeboden.

Op slechts 33 jarige leeftijd won hij in 1940 samen met Eero Saarinen de eerste prijs voor de ‘Industrial Design Commpetition for the 21 American Republics’ georganiseerd door het Museum of Modern Art (MoMA). Tevens werd hij dat jaar tot afdelingshoofd Industrieel Ontwerp van Carnbrook Academy of Art benoemd. Charles was een echte probleemoplosser, die het experimenteren aanmoedigde. Na eigen zeggen was zijn droom: “om mensen aan nutteloze projecten te laten werken. Die vormen de kiem van nieuwe concepten”.

 

Ray Eames

Geboren als Ray-Bernice Alexandra Kaiser begon zij haar studie, schilderkunst aan het Bennett College in New York. Ray zette haar studie voort aan het Hans Hofmann School of Fine Arts waar zij in 1937 afstudeerde. Ook nam ze dat jaar deel aan de eerste tentoonstelling van abstracte Amerikaanse kunst, in het Riverside Museum. In 1940 schreef Ray zich in aan de Carnbrook Academy of Art.

 

Charles en Ray EamesFoto © Eames office 2013

Charles & Ray Eames

Het ontwerp-duo trouwden in 1941 gevolgd door een verhuizing naar Los Angeles (LA). Hier begon het echtpaar-ontwerpteam met gevoel voor avontuur, nieuwsgierigheid en grenzeloze enthousiasme te experimenteren aan creaties die hen op de kaart zouden zetten. Hun synergie leidde tot een volledig nieuw uiterlijk in meubilairvormgeving. De Eames-look wordt gezien als slank, modern, speels, functioneel, maar ook strak, geraffineerd en schitterend eenvoudig.

Het stel begon te experimenteren met technieken voor het driedimensionaal buigen van multiplex. Ze waren gedreven door hun missie; het creëren van comfortabele stoelen die fraai en betaalbaar zouden zijn. Tot tijdens de oorlog de focus verschoof, van zitmeubilair naar medisch ondersteunende producten. Charles en Ryan Eames ontwikkelde een beenspalk uit multiplex. Deze werden tijdens de oorlog in grote hoeveelheden geproduceerd en gebruikt door de Amerikaanse marine.

Na de oorlog stelde Charles en Ray Eames hun experimentele meubelontwerpen in 1946 in het MoMA tentoon, waarna de relatie met Herman Miller begon door de productie van de Eames-fauteuil. Een multiplex stoel die opgenomen is in de permanente collectie van het MoMa.

Het echtpaar-ontwerpteam bereikte hun succes door hun projecten elke keer systematisch op te pakken. “Is het interessant en intrigerend voor ons?”, “Kunnen we het beter maken?” en  “Gaan we veel ‘succes en plezier’ maken als we eraan werken?” waren enkele vragen die het ontwerp-duo zichzelf telkens stelde.

Charles en Ray Eames hielden van hun werk. Het omvatte een combinatie van kunst en wetenschap, ontwerpen en architectuur, processen en productie, stijl en functie. Charles geloofde in het belang van details, volgens hem waren details geen details, geen puntjes op de i, maar het product zelf.

Bij het echtpaar-ontwerpteam ontwikkelde het een zich altijd in het ander. Ieder concept evolueerde over tijd. Het revolutionaire werk in gebogen multiplex leidde tot een doorbraak in gebogen glasvezelstoelen. De wedstrijd van het Art & Architecture magazine resulteerde in de The Eames House (Case study House No. 8). Het was hun privé huis en studio. Hun voorliefde voor fotografie leidde tot het maken en regisseren van films. Hun grafische ontwerpen leidde tot showroom en tentoonstelling ontwerpen, het verzamelen en ontwerpen van speelgoed en een houten planktoestel, voor het doen van een powernap, resulteerde in het chaise ontwerp.

 

Eames LCW Lounge Stoel van Hout in modern interieur © Unsplash

© Foto Unsplash

Herman Miller & Vitra

Herman Miller en Vitra zijn de twee fabrikanten van onder anderen de stoelen van Eames. Vitra tekende in 1957 een licentie met Herman Miller voor de ontwerpen van Charles en Ray Eames voor Europa en het Midden-Oosten.

Charles en Ray Eames hebben Vitra sterk blijvend beïnvloed. Het waren de ontwerpen van het echtpaar die het bedrijf bewoog te starten als meubelfabrikant. Daarnaast draagt de Eames ontwerpfilosofie nog dagelijks bij aan de waarden, oriëntatie en doelstellingen van de bedrijven.

“Wat zouden Charles en Ray zeggen?” is dan ook de vraag die de bedrijven zich altijd stellen. Het echtpaar-ontwerpteam gaf antwoord op die vraag tijdens hun reizen naar Europa en bezoeken aan Californië. Sinds de dood van het Eames duo zijn Herman Miller en Vitra in nauw contact gebleven met de familie Eames, die nu het Eames Office beheren.

De meubelontwerpen van Charles en Ray Eames vormen tevens een belangrijk deel van de permanente collectie van het Vitra Design Museum. Het museum ontving in 1988 een groot deel van de objecten uit de nalatenschap van het echtpaar.

 

Onze Eames collectie