THE STORY OF THE BICYCLE

Lekker op de vroege ochtend fietsend naar werk, school of de boodschappen doen. De fiets is voor ons Nederlanders niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Wist je dat er in Nederland zelfs meer fietsen dan mensen zijn? Zo gek zijn wij op ons favoriete vervoersmiddel. Met de fiets ben je vrij om te staan en gaan waar je wil. Hoe anders was dit vroeger, want waar komt die fiets toch vandaan? Ben jij een vervend fietser? Het werk Bicycle patent poster, is een waar eerbetoon naar de eerste Bicycle van de Franse engineer Pierre Lallement.

 

Fietsen door de straten van Parijs

Zoals bij vele nieuwe en iconische ideeën is er niet slechts een uitvinder aan te wijzen. Vele ontwikkelingen, ideeën en mensen dragen hieraan bij. Zo ook met zoiets ‘simpels’ als de fiets. Het is het werk van de Franse engineer Pierre Lallement die vele verbeteringen voor dit ‘gekke’ vervoersmiddel bedacht.

Lallement was gefascineerd en geïnspireerd door de Baron Karl Draise, toen hij een radicaal nieuwe fiets ging ontwerpen. Hij besloot de rijervaring te verbeteren. Helaas was het niet mogelijk om zijn radicale nieuwe fiets in zijn thuisstad te produceren. Daarom verhuisde de fransman in 1863 naar Parijs. 

Na wisselend succes in Parijs en onderlinge problemen, verhuisde Lallement in 1865 naar Amerika. Hier zou hij zijn geliefde fiets verder ontwerpen en uiteindelijk pattenteren.

 Fietsen in Parijs

De fiets. Het vervoersmiddel van de toekomst

De fiets is voor ons Nederlanders een gemeengoed. Het is dan ook niet gek dat er in ons kleine landje meer fietsen zijn dan mensen. In weer en wind fietsen wij van hot naar her. Hiermee wordt de fiets gezien als het vervoersmiddel van de toekomst!

Fietsen draag bij aan jou gezondheid en het milieu. Het is dan ook niet gek dat steeds meer steden zoals London, Berlijn en New-York met groeiende interesse naar ons kijken. Want die fiets, die is zo gek nog niet! Het is gezond, duurzaam, betaalbaar, veilig en boven al leuk! 

 

Met de komst van steeds meer (elektrische) fietsen, of zelfs slimme fietsen is iedereen in staat om op zijn tempo van A naar B te gaan. De vrijheid van het fietsen slaat ook internationaal aan. Zo kan iedereen beschikken over een goedwerkende fiets met bijvoorbeeld een lease fiets of het ‘bicycle sharing’ programma.

Fietsent door het centrum van Amsterdam